Řada lidí se ptá, zda k tomuto muselo dojít. Je jasné, že po bitvě je každý generálem, tak se pokusím přednést svůj názor.
Nejdříve zopakuji, co víme od policejní mluvčí Dany Čírtkové: "Policie nevytvořila zátaras, což by představovalo vytvoření nějaké pevné překážky přes vozovku, ale zastavila dopravu. Místo zastavení bylo těsně před exitem, aby bylo možno stíhaný vůz po bezpečném zastavení svést z dálnice. Přijíždějící řidiči pokyny policistů respektovali, zpomalovali a stavěli se do front."
"Mladík však zvolil manévr jízdy odstavným pruhem, kde vzápětí narazil do aut, jejichž řidiči v souladu s pravidly silničního provozu zajeli právě do odstavného pruhu."
Tolik policejní citace i citace z tisku.
Já se ptám.
Jaký je rozdíl mezi policejním zátarasem a silnicí ucpanou vozidly běžných účastníků silničního provozu? Troufám si tvrdit, že de facto žádný. V obou případech je silnice neprůjezdná-tedy zátaras.
V případě policejního zátarasu policie počítá s tím, že pronásledovaný řidič před tímto zátarasem buď zastaví, nebo také NEZASTAVÍ, což znamená, že do něj nabourá. A následky bouraček do policejních zátarasů bývají nepředvídatelné. Může dojít jen k hmotné škodě, může dojít i k smrti pachatele. Riziko však v tomto případě nese vždy jen pachatel, popřípadě osádka vozu pachatele. Ale ne ostatní účastníci silničního provozu!
Vím, že není jednoduché vyhodnotit situaci, kdy se bláznivý řidič řítí v autě nedovolenou rychlostí. Takový řidič ohrožuje všechny účastníky silničního provozu, je pro ně velmi nebezpečný a můžeme spekulovat, jak jeho jízda dopadne. Jak zabránit jeho zběsilé jízdě? Tím, že uděláme zátaras z běžných účastníků silničního provozu? Pokud již policie chtěla použít zátaras, proč jej nepřipravila tak, aby neohrozila běžné účastníky silničního provozu?
Mám obavu, že v tomto případě policie zvolila to nejhorší možné řešení. Generální inspekce policejních sborů sice prohlásila, že policie nepochybila, ale poté jak si GIBS počínala v případě "Janoušek", tomuto útvaru nedůvěřuji.
Navíc si myslím, že zde toho k prověřování moc není, protože záměr udělat policejní zátaras z běžných účastníků silníčního provozu je celkem jasný.
A musíme si uvědomit, že mrtvých mohlo být i podstatně více!
Vyslechl jsem si názor jednoho starého dopravního policisty, který je už dávno v důchodu: "Rozkaz k zastavení provozu na dálnici mohl dát za takové situace jen úplný blázen."